Mijn visie op de menstruatie cyclus

Steeds vaker zie ik oordelen over hoe een vrouw het best zou moeten menstrueren, en zelfs meningen (voornamelijk van mannen) dat vrouwen helemaal niet zouden moeten bloeden… Ik ben het daar op zijn zachtst gezegd niet mee eens.

Als we eens zouden beginnen bij het niet veroordelen van vrouwen over hun menstruatie. Ik bedoel, feitelijk doen we allemaal gewoon ons best om er wat van te maken en is het bij de meeste vrouwen niet de meest feestelijke tijd van de maand.
Er zijn wel manieren om je menstruatie een stuk meer te accepteren zoals het is, en ik ben vóór bewust wording van wat nou eigenlijk menstrueren is, wat PMS is en het doorbreken van niet praten over menstruatiepijn.
Wat wel en niet normaal is binnen een menstruatie en wanneer je absoluut een arts moet bezoeken. Voor mij menstrueert elke vrouw op een andere manier en vind ik pas dat iets niet oké is als het jou helemaal stopt van alles wat je graag zou willen doen, bijvoorbeeld als je het huis niet kan verlaten en binnen moet blijven omdat je anders door je kleding heen lekt en je je daar ongemakkelijk bij voelt. Of wanneer je vergaat van de pijn en je je elke maand meerdere dagen echt ziek moet melden van het werk wat je graag doet.
Er is natuurlijk heel veel over te zeggen, rust nemen, warme douche, etherische oliën, warme kruik, veel slaap, menstruatie cup, je partner die meer begrip zou moeten hebben, ik kan nog wel even door gaan. Maar het leven loopt nou eenmaal zoals het loopt en gelukkig hebben we elke maand weer een kans om te kijken wat voor ons werkt. En soms maken al deze bovenstaande dingen gewoon geen verschil, er is mogelijk fysiek iets aan de hand of soms is er ongemerkt veel stress en maak je elke maand veel mee. In een eerdere blog schreef ik al over de invloed van de hypofyse, stress is in veel gevallen van grote invloed op je cyclus. Laat je bij twijfel dus altijd een keer extra checken door je gynaecoloog, laat dat uitstrijkje en/of die inwendige echo maken. Beter één keer te veel dan één keer te weinig. 

PRAAT met je dochter, vriendin, (schoon)zus, buurvrouw, (schoon)moeder, tante, oma,  lerares,  huisarts over je klachten, maar ook je gemakken! Soms is het open gooien van je ins en outs over je cyclus al het halve werk. De lading van het bij je dragen van de (mogelijke) schaamte over je menstruatie kan al zo’n druk op je leggen dat wanneer je letterlijk vrijer wordt in het bespreken van het verloop van jouw cyclus al inzichten kan geven die het de volgende maand een heel stuk begrijpelijker en mogelijk aangenamer maken.

Mijn visie op een menstruatie cyclus:

Tijdens het bloeden, ben je mogelijk meer naar binnen gekeerd. Veel emoties en gebeurtenissen die verwerkt mogen worden. Gemiddeld bloed een vrouw tussen de 3 en 7 dagen, tijdens de eerste of tweede dag zul je waarschijnlijk het meest behoefte hebben aan self-care.  Zorg er voor dat je de ruimte krijgt om je terug te trekken, als je behoefte hebt om jezelf creatief te uiten geef jezelf daar dan de ruimte in. Gun je lijf rust en wees niet te streng. Meditatie, rustgevende geuren, huil fims, chocola, stilte, warmte.

Eisprong, vaak heb in deze periode net wat meer energie en net wat meer zelfvertrouwen. Je straalt dit ook uit. Je kan beter tegen bepaalde grappen of opmerkingen en als je iets belangrijks hebt waar je goed voor de dag moet komen heb je in deze periode echt een goede kans van slagen. Je straalt net iets meer en hebt mogelijk minder moeite om wat meer van jezelf te laten zien. Hoewel ook de ovulatie soms pijnlijk kan zijn en je soms letterlijk kan voelen welke eileider aan de beurt is deze maand zijn de dagen er voor en er net na gevuld met de bovenstaande energie. Vruchtbaarheid, Dans, muziek, seks, energie.

De periodes er tussen zijn de opbouwende en afbouwende fases vaak waarin je veel focus kan ervaren en echt bergen werk hebt verzet. Creatiekracht, focus, daadkracht, no-nonsens, overbrugging.

PMS:

PMS is een afkorting die staat voor Pre Menstruele Symptomen, dit kunnen van allerlei dingen zijn die door het dalen van het oestrogeen klachten op kunnen leveren. Pijnlijke borsten, humeur veranderingen, eet buien, chocolade kicks, haar uitval, puistjes, buikkrampen, winderigheid, diarree of constipatie, depressie enzovoorts. PMS is dus niet iets om licht over te doen en komt tussen de 3 en soms al 7 dagen voor je menstruatie in je routine sluipen. Ik noem het sluipen omdat je vaak als vrouw achteraf pas herkend wat er aan de hand was tot die tijd was de wereld om je heen vooral heel irritant ????

Ga voor jezelf eens na wat je tegen jezelf zegt, een kleine oefening wat mij enorm geholpen heeft is het volgende: schrijf op een a4 tijdens je meest hevige PMS dag alle lelijke gedachtes die je tegen jezelf zegt op. Stop niet voordat je hoofd helemaal leeg is en veroordeel jezelf vooral niet als je ook de achterkant, of nog een vel nodig hebt.
Vouw het vel met de letters zichtbaar naar buiten op.
Steek het vel nu op een veilige goed geventileerde plek in brand. (bij voorkeur buiten)
En kijk naar het vuur, hoe het alle letters verbrand. Vuur transformeert, en dat kun jij ook met de woorden in je hoofd. Spreek ze uit tegen je partner, vraag om die extra knuffel. Ja echt vraag er om! Een partner kan niet ruiken wanneer jij die behoefte het meest hebt. Eet dat extra pure stukje chocola, cacao heeft een zuiverende werking en bevat stoffen zoals magnesium waar je lijf op dat moment behoefte aan heeft. Zet een lekkere huil serie of film op en laat alle emoties er lekker uit. Drink genoeg water, dat doen veel van ons te weinig en onderzoek heeft aangetoond dat te weinig water drinken voor je menstruatie start, de buikkrampen verergerd!
Een lekkere vrouwen kruidenthee kan ook enorm fijn zijn, de kruiden hebben een verzachtende werking en het verwarmt van binnen uit.
Draag wat fijne edelstenen bij je zoals rozenkwarts, blauwe calciet of carneool, er zijn nog vele andere stenen die je kunnen helpen om deze roerige tijd door te komen, neem contact op met iemand die verstand heeft van edelstenen en die je kan helpen bij je keuze als je hier in nog geen ervaring hebt. De balans vinden is belangrijk en daarbij is het nodig om goed naar je lijf te luisteren. En hoe meer je dat gaat doen hoe meer het in je systeem komt om bepaalde dingen automatisch op het juiste moment te doen. Natuurlijk zitten er heel veel nuances in de cyclus, je kan bijvoorbeeld tijdens het bloeden heel veel zin krijgen in seks, en tijdens je ovulatie geen enkele vorm van intimiteit willen. Of kun je helemaal niks met creativiteit. Voel je enorm je behoefte om tussendoor je hoofd leeg te maken of je huis op de ruimen in de tussenfases. Ik vraag je vooral om dat deel van jezelf niet te bevechten maar om lekker mee te gaan in die flow! Doe wat goed voelt en ga niet te veel tegen  je gevoel in omdat het “hoort” of omdat je vind dat je het niet kan maken om een afspraak af te zeggen. Begin klein, door tijdens je menstruatie alleen dingen te plannen die je echt blij maken. Of om in ieder geval de zwaarste dag lekker rust te nemen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Duurzaam

Menstrueren

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Lotte Pads

Lees ook deze

Blogs

Blogs

Menstruatie pijn verbeteren?

Persoonlijk noem ik mijn menstruatie tijd altijd het feestje van de maand, niet omdat ik het een feestje vind… Het is een soort een sarcastische mededeling aan mijn gezin dat het díé tijd van de maand is. Vaak waarschuw ik zelfs al een paar dagen eerder.

Lees verder...

Kom in contact met

Lotte